Page 9 - internet
P. 9

sirdergisi.com
                                                                    Eylül 2020 - Muharrem  1442

          yere oturtmak isteyince meleklerin itirazı-  "Sen kış güneşi misin
          na uğradığını ve bu insan bir fesat unsuru-  Yakarsın ısıtmazsın
          dur onu yaratma, hatta orkestraya sokma,   Bir ırmağın ortası yoksa
          dediklerini; kendinin de, Ben sizin bilme-
          diklerinizi bilirim, cevabını verdiğini Şef'e   Seni mi hatırlayacağım?"
          bildirmiş, Şef de bunu insanlara tebliğ et-  "Sizin evin duvarları taştan
          mişti.                                   Dumanı da mı taştan?"
            Demek  notada  bu  falso  seslerinde
          bir  yeri  vardı.  Bu  ahenksizlikten,  demek   İnsanlık  sukut  ediyor,  insanlar  sükût
          ahenk doğuyordu.                       ediyor. Nereye kadar?
            Musiki ve ahenk kanununu vücuda ge-    Cevap  olarak  size  Andre  Maurois'in
          tiren büyük Bestekar Elbette bizim bilme-  "Sessiz Konser"ini takdim ederim:
          diklerimizi çok iyi bilir diyordu Büyük Bes-
          tekar elbette bizim bilmediklerimizi çok iyi   "Ünlü  virtüöz  piyanonun  başına  otur-
          bilir" diyordu "Büyük Bestekâr" yazısında   muş ve salonu hınca hınç doldurmuş olan
          Ali Nihat Tarlan.                      seyircilerin  önünde  konsere  başlamıştı.
                                                 Ancak tuşlara basıp çalıyor görünmesine
            Evet  dehrin  hadiseleri  karşısında  yani   rağmen telleri önceden çekilmiş olan pi-
          bazı falso seslerin yanında bizim suskun-  yanodan hiçbir ses çıkmıyordu.
          luğumuz hat safhada.
                                                   Dinleyiciler  birbirine  gözüyle  bakarak
                                                 ne yapmaları gerektiğini araştırıyorlar. Fa-
            Yukarıdaki ifadelerden anlaşıldığı üzere   kat  nedense  tepki  gösteremiyorlardı.  İki
          bu falso seslerin notada yeri olduğu gibi   saat  süren  sessiz  konserden  sonra  ünlü
          sessizliğin de yeri olsa gerek. Müzikte du-  virtüöz  oturduğu  yerden  kalkarak  büyük
          raklama işaretidir"es". Her şeyi es geçiyo-  bir  ciddiyetle  onları  selamladı.  Salon  sü-
          ruz. Musikinin es faslındayı.          rekli alkış sesleriyle çınlıyordu.
                                                   İngiltere'de cereyan eden bu hadiseden
            "Sessiz Müzik" şiirinde Sezai Karakoç:"  sonra  Piyanist  kendisiyle  röportaj  yapan
            Bu dünyada olup bitenlerin           televizyon spikerine;
            Olup bitmemiş olması için              -İnsanlardaki  aptallığın  nereye  kadar
            Ne yapıyorsun?"                      varacağını  öğrenmek  istedim,  diyordu,
                                                 meğer sınırı yokmuş..."
             diye soruyor.                         Haşlanmış  kurbağa  misali  uyuşturulan
            "Musikiler notasız                   ve  mayıştırılan  insanımız  sessiz  bir  infial
            Gümrükler kotasız                    yaşıyor.
            Sahifeler bomboş                       Mevlana'nın "Ben neyi sesini duyunca
                                                 sanki cennetin kapılarının açılış sesini du-
            Bakışlar bîhoş.                      yuyor gibi oluyorum" deyince topluluktan
                                                 birinin duyarsızca "Ben de öyle" demesine
            Her şeyler renksiz                   karşılık "Senin duyduğun o kapıların kapa-
            Sesler ahenksiz                      nış sesidir" sözünü hatırladım.
            Yürekler bezgin                        Demek ki sesler ve sessizlikler de izafi.
            Bakışlar ezgin                       Hiçbir şeyi boş ve hikmetsiz değil...
            Duygularımız durgun                     Bütün mevcudat sessiz ve sözsüz nice
            Yemiş gibiyiz vurgun."               hakikatleri haykırmaktadır. Marifet, Gönül
                                                 kulağıyla dinleyebilmekte.
                                                                                       7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14